Protected by Copyscape Unique Content Checker
KOS PENGHANTARAN ADALAH PERCUMA

----> KELEBIHAN BEDAK ARAB
----> SENARAI HARGA
jika anda berminat mahupun terdapat sebarang pertanyaan, sila ----> INBOX zati

Thursday, September 17, 2009

ღ almond london

hari nie entry aku berkisah kueh raya, hehe..nyummy2

memang secara kewajipannya (ayat tak boleyh blaaaa), tiap-tiap tahun raya menjelang, kuih raya secara lazimnya 100% dibuat oleyh aku dan ibu kuwh yang tercinta hehe, membuat kuih raya memang dah menjadi kewajipan adat tradisi keluarga kami yang akan di warisi oleh aku (ahahaha) tak lama lagi

bagi aku, kuih raya dari air tangan sendiri lebih puas & nikmat "feel"nya bila di makan

aku nak berkongsi resepi dengan korang semua, resepi yang aku nak kongsi hari ini :

BISKUT ALMOND LONDON


biskut nie salah satu biskut wajib tiap-tiap tahun raya, tak pernah tak buat biskut nie, hihi, oklaa kawan2 & syg2 kuwh semua, resipinya tercatat seperti di bawah : (amek pen,kertas,salin..klu nak laa, ngeh3)

BAHAN-BAHANNYA :
1 1/4 buttercup
1 cawan brown sugar
1 cawan tepung jagung
2 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil emplex
essen vanilla
1 egg yolk
cooking chocolate 2 bar
cocoa butter 1 ketul
badam hancur 1 paket kecil (tabur di atas)
badam biji 1 paket

CARA-CARA :
1. creaming method (mentega + gula dipukul)
2. masukkan telur kuning, esen dan tepung
3. biji almond dibakar
4. bentuk bulat-bulat @ bujur dan bakar
5. celur dengan coklat yang telah dicairkan
6. tabur badam hancur di atas nya

mudah kan kawan2?? apew lagi syg2 kuwh, serlahkan bakat anda yang terpendam 2, hihi, SELAMAT MENCUBA =)

LIKE DAN SHARE ENTRY INI KALAU SUKA, TQ

2 kritikan membina:

Ryoma Ekhizen on September 17, 2009 at 7:56 PM said...

sedq nyer...
nak raya umah zati ley???

nak ase air tngn zati buat tu!!!

@cik_ezati on September 17, 2009 at 10:59 PM said...

emm boleyh
d alu2 kan dtg ke umah
hihi =)

 

zati and lappy Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!